Avoin kirje Takuusähkön henkilökunnalle ja asiakkaille

6. helmikuuta 2014

Takuusähkö Oy on vantaalainen sähköurakointiyhtiö. Se on perustettu vuonna 1992. Reilussa 20 vuodessa kahden miehen firmasta on kasvanut arvostettu sähkötöiden tekijä, joka työllistää tänä päivänä 16 ammattilaista. Liikevaihtomme tilivuonna 2013 oli 1,6 miljoonaa euroa.

Olemme olleet Vantaan kaupungin puitesopimuskumppani vuodesta 1998 lähtien. Normaalin tavan mukaisesti olemme osallistuneet kaupungin järjestämiin urakkasopimusten kilpailutuksiin. Vantaan kaupunki on meille merkittävä ja mieluinen asiakas, mutta vain yksi muiden joukossa.

Vantaan maankäytön, rakentamisen ja ympäristön toimialan tiedote (5.2.2014):
”Takuusähköä ei ole suosittu kilpailutuksissa. — Vuosien 2009–2013 aikana tilakeskuksen investointikohteissa tehtiin sähkötekniikkaan liittyviä töitä yhteensä 16,2 miljoonan euron arvosta. Näistä Takuusähkön suorittamat työt ovat kokonaisarvoltaan hiukan alle 1,5 miljoonaa euroa eli alle 10 prosenttia.”

Sopimuksissamme Vantaan kaupungin tai muiden asiakkaiden kanssa ei ole ollut epäselvyyksiä. Kaikki sopimukset on tehty avoimesti ja rehdisti. Olemme päässeet tekemään kaupungin urakoita silloin, kun kilpailutuksessa olemme menestyneet.

Olen hyvin hämmentynyt mediajulkisuudesta, johon Takuusähkö on viime päivinä joutunut. Olen huolestunut työntekijöittemme puolesta siitä ahdistuksesta, jota he kokevat.

Ihmettelen viime päivien uutisoinnin sävyä. Julkisuudessa Takuusähkö on liitetty Vantaan kunnallispoliittiseen peliin. Uutisoinnin perusteella on syntynyt käsitys moraalittomasta, jopa laittomasta toiminnasta. Julkisuus on herättänyt ahdistusta työntekijöissämme ja huolta asiakkaissamme.

Vakuutan, että Takuusähkö Oy on jatkossakin luotettava sähköurakoinnin, -asennusten ja -kunnossapidon ammattilainen.

Tommi Valtonen
Takuusähkö Oy

Posted in Tommin kirjoitukset, Yleinen.